top of page
  • תמונת הסופר/תNirit Golan

קיר ירוק או גינה אנכית - רעיונות לעיצוב משרד ירוק

מגמה הולכת וגדלה בענף עיצוב הפנים והבנייה, היא שימוש בקירות ירוקים או הקמת גינה אנכית, במרחבים ציבוריים ובמשרדים. בנית קיר ירוק או גינה ורטיקלית, היא דרך מעולה להכניס את הטבע למשרד, תוך שימוש בשטח רצפה נמוך ולשדרוג המראה של המשרד, מבלי לבצע בו שינויים מבניים. במאמר זה אסביר ואדגים כיצד ניתן לשלב קירות ירוקים אצלכם במשרד או בחלל, בצורות שונות ועיצובים שונים והמשותף לכולם הוא שלא ויתרתם על צמחיה שתורמת תרומה משמעותית לעיצוב המשרד, לבריאות העובדים ולאווירה בו.


אם חשבתם על ביצוע קיר ירוק או גינה אנכית, אז לפני שחושבים על העיצוב המתאים אצלכם בחלל, אני ממליצה לקרוא את הבלוג "קירות ירוקים - כמה מילים לפני שמתחילים" מאת ברק דינור, בעלים של לוטם צמחיה למשרדים, בו תמצאו המלצות וטיפים איך לבחור את הקיר הירוק וגם מידע חשוב ומועיל על היתרונות והחסרונות של הקמת קירות ירוקים מצמחיה טבעית לעומת צמחיה מלאכותית (הקישור לקריאה כאן).


ביצוע גינה אנכית או קיר ירוק הוא פתרון עיצובי נהדר למשרד שלכם, המאפשר שלל אפשרויות עיצוביות אינסופיות, במחירים סבירים ובאפשרות לתחזוקה קלה ופשוטה. אז מתי ואיפה נמליץ על ביצוע קיר ירוק? על איזה צורך בא לענות הקיר הירוק? ואיזה אפשרויות עיצוביות יש לנו ? הכול בהמשך.



אז קודם כל אציין, שלמרות שהקמת קיר ירוק או ביצוע גינה ורטיקלית, יכול להוות פתרון להרבה בעיות ואילוצים בחלל (בידוד רעשים, הסתרת כשלים, עמעום וטשטוש אלמנטים, חידוש קירות ועוד), הרי שמבחינתי קיר ירוק, הוא עולם ומלואו בפני עצמו מבחינה עיצובית ולאו דווקא נועד לפתור כשלים. יש אינסוף אפשרויות עיצוביות לביצוע של גינה ורטיקלית בצמחיה טבעית ובצמחיה מלאכותית שיהוו אלמנט עיצובי מרהיב שישדרג את סביבת העבודה שלכם ויתרום ליצירת אווירה נעימה ואסתטית במשרד.


קיר ירוק - קיר כוח עיצובי

רבים מאתנו מקשרים את המושג "קיר ירוק" לקיר מרכזי בודד, שמושך את תשומת הלב בחלל, המחופה כולו בצמחיה טבעית או צמחיה מלאכותית. הקיר הירוק יכול להיות מורכב מצמח מסוג יחיד או משילוב של זנים שונים של צמחים. ניתן לשלב בו את שם או לוגו החברה, בהרכבה מחומר אחר (מתכת, פלסטיק, תאורת ניאון וכו') וניתן ליצור את שם החברה במשחקים של צבעים וסוגים שונים של צמחיה. המשותף לכל הקירות הירוקים הללו, שהם מהווים קירות כוח במשרד, שמושכים את תשומת הלב של הנמצאים בחלל ו"גונבים את ההצגה" בהיותם אלמנט עיצובי ייחודי על קיר אחד בין קירות אחרים שאינם בולטים.


היתרון העיצובי המרכזי של קיר ירוק כקיר כוח, הוא מיקום הצמחייה בגובה ולא על הרצפה. כך יש לצמחיה על הקיר נראות גדולה ואפשרות חשיפה ממרחק רב יותר לכמות גדולה יותר של אנשים. כשבוחרים את הקיר עליו נמקם את הצמחייה וממנו ניצור קיר ירוק - לרוב נמתקד בקיר מרכזי במשרד, אליו חשופים עובדים רבים או בקיר בכניסה למשרד דרכו עוברים כולם.


"קיר ירוק" - אפשרויות עיצוב שונות ומגוונות

למעשה, חיפוי קיר בצמחיה טבעית או מלאכותית בצורה מלאה, כפי שרבים תופסים את המושג "קיר ירוק" - זו רק דרך אחת לבנות גינה אנכית או "קיר ירוק". קירות ירוקים יכולים להיות בצורות שונות ובעיצובים שונים.



תראו למשל בתמונות מעלה, "קיר ירוק" מרהיב המורכב מצמחים טבעיים וצמחים מלאכותיים התלויים על קיר שנצבע בצבע טורקיז, ש"הקפיץ" את המראה של המשרד כולו. ביצוע של לוטם צמחיה למשרדים לעיצוב לא שגרתי, מקסים ומקורי של סטודיו ARTUSH במשרדי חברת סטארט אפ. על 2 קירות מרכזיים בחלל העבודה במשרד, באורך של כ-9 מטרים כל אחד, הוקמה גינה ורטיקלית מעשרות צמחים בכלים שונים. הקיר נבנה מצמחים מלאכותיים בחלק העליון של הקיר ומצמחיה טבעית, בחלק הנמוך של הקיר, על מנת להקל על התחזוקה. הצמחים הוצבו על גבי מדפים, סולמות, ארגזים ויצרו יחד גינה אקלקטית מקסימה ומיוחדת, שמהווה אלמנט עיצובי מרשים במשרד.

קיר ירוק כפתרון להעדר שטח רצפה מספיק

אז כפי שכתבתי, לפעמים נרצה לשלב קיר ירוק במשרד, או ליצור גינה אנכית, כדי לענות על צורך מסוים.

כאשר במשרד שלכם אין מספיק שטח רצפה להניח כדים או אדניות עם צמחיה ואתם מכירים בחשיבות של צמחים לרווחת העובדים ובריאותם (אם אתם לא ממש מכירים את המאמרים המספרים על היתרונות הללו, תוכלו לקרוא על כך במאמר: "למה גם אתם רוצים צמחיה אצלכם במשרד"), אז בוודאי שלא תרצו לוותר על הצמחים אצלכם במשרד. במקרים אלו האופציה להקים גינה עם צמחים, בצורה ורטיקלית על הקירות או על ריהוט, היא פתרון מצוין לניצול השטח והקירות במשרד.


מרחב האפשרויות לביצוע גינה ורטיקלית (אנכית) הוא עצום. החל מתליית צמחים על הקירות באמצעים שונים, כגון שימוש באדניות תליה ייחודיות, בסלי קש המקובעים לקיר, או בעציצים על גבי מדפים. דרך שילוב אדניות אטומות עם צמחיה בפרטי נגרות (ארוניות או מחיצות בנויות), או על גבי אלמנטים ממתכת, וכלה בצמחיה הנשפכת מהתקרה או ממתלים שונים התלויים על התקרה, כפי שאדגים בהמשך. ביצוע גינה ורטיקלית מאפשר לחסוך בשטח רצפה במשרד ובכל זאת ליהנות ממשרד שופע צמחיה.



חצי קיר ירוק

"חצי קיר ירוק" הוא למעשה שימוש בחלק מסוים של הקיר, ולא כולו, אותו אנו מכסים בצמחיה. כיסוי חלקי שכזה מאפשר לכסות שטח גדול יותר של החלל בצמחים. ונשתמש בו בעיקר כשנרצה להכניס צמחים לשטח רחב יותר, כמו לאורך מסדרונות ארוכים. כיסוי חלקי זה מאפשר נראות לאורך שטח גדול יותר במשרד.


כך, במקום "קיר כוח" יחידי במשרד נוכל לעצב במראה ייחודי קירות רבים בשטח גדול יותר ע"י כיסוי של חלקו העליון של הקיר בלבד. מלבד היתרון העיצובי של כיסוי שטח נרחב בצמחיה, וחשיפה של הצמחייה לעיניים רבות יותר, ניתן להשתמש גם בצמחיה לכסות פגמים מסוימים או אזורים שנרצה להסתיר או להסוות, כמו חיבורי אינסטלציה, חיווט חשמל חיצוני ועוד.

במקרים אלו, של כיסוי חצאי קירות מהתקרה כלפי מטה, תמיד נעדיף שימוש בצמחיה מלאכותית, בה יש גמישות רבה יותר בהקמה ובתחזוקה שוטפת. תליה של צמחיה מלאכותית נשפכת מראש הקיר, כלפי מטה, תיצור אפקט עיצובי מרשים.


הסתרת וטשטוש גורמים מפריעים

בעוד שרבים מעוניינים בהקמת קירות ירוקים בשל הערך האסתטי שלהם ותרומתם לאווירה בחלל, אז כפי שכתבתי בתחילת המאמר, לעיתים, הקיר הירוק משמש כפתרון לבעיה או כשל עיצובי ולהסתרתו. קיר ירוק יכול להוות פתרון לבידוד רעשים מחדר סמוך, בהיותו שכבת בידוד הסופגת רעש. קיר ירוק יכול גם להוות פתרון עיצובי על מנת להסתיר קיר ישן ומוזנח, או לטשטש אלמנטים המצויים על הקיר. על הקיר בתמונה מטה, הנמצא בכניסה צדדית למשרד, מותקנות מערכות חיוניות, שלא ניתן לחפות: אזעקה, מטף בעמדת כיבוי אש, שעוני החתמה לעובדים ועוד. שימו לב בתמונה, כי תשומת הלב של העוברים ליד הקיר מופנית לאותם מערכות לא אסטטיות. על מנת להסוות את המראה, ועם זאת להשאיר את המערכות חשופות ונגישות, מצאו ב לוטם צמחיה למשרדים, דרך עיצובית להסתיר אותן.



ב לוטם צמחיה למשרדים, יצרו גינה אנכית, על ידי שימוש בצמחיה מלאכותית שנתלתה על הקיר, לצד המערכות החיוניות, בסלי קש. כל המערכות נשארו חשופות לשימוש, אך עם זאת תשומת הלב מופנית עתה לכיוון הצמחיה האסטטית שלוקחת את תשומת הלב ומשפרת את מראה המשרד.

עוד ניתן להשתמש בקירות ירוקים על מנת לכסות אלמנט מפריע בחלל החדר, כמו עמוד קונסטרוקטיבי אותו לא ניתן להזיז בשל חשיבותו ההנדסית. כך מגורם מפריע בחלל - העמוד יכול להפוך לעמוד ירוק מעוצב, הנותן מראה של עץ הנטוע בחלל, או גדר חיה ומושך את תשומת לב ותורם לעיצוב החלל בו הוא נמצא.

בתמונות: עמודי בטון שהיוו גורם זר ומפריע במשרד, הפכו באמצעות חיפוי בצמחיה לאלמנט עיצובי יחודי ומקורי ברחבי המשרד (משמאל: עיצוב קירות של סטודיו ARTUSH).


מסגור אלמנטים והבלטה שלהם

ניתן לעשות שימוש בקיר ירוק על מנת להבליט אלמנטים מסוימים התלויים על הקיר. הקיר הירוק יכול להוות מסגרת מעניינת ומיוחדת שתתרום עיצובית. כך יצרנו ב לוטם צמחיה למשרדים, מסגור לאבני חיפוי באולם תצוגה לאבנים, מרשתות של קיר ירוק. כשהגענו למקום, ראינו תצוגה בה הלוחות של האבנים, היו תלויות על קיר בטון על גבי מסגרות ברזל שחורות. הצבעים הבהירים של האבנים, נטמעו בקיר עליהן היו תלויות ונטמעו בו. לכן, תכננו מסגרות מצמחיה, לכל לוחות אבני החיפוי, עשויות מצמח קיסוס מלאכותי, שהורכבו ויצרו מראה נקי, אחיד ושלם של קיר ירוק, עליו תצוגה של אבני החיפוי. כך זה נראה לפני ואחרי:



גינה ורטיקלית לניצול שטח קרקע

ליצירת גינה ורטיקלית - גינה אנכית בחלל, ניתן לשלב את הצמחים על גבי מעמדים שונים עשויים ברזל או עץ, וליצור גינה אנכית יפיפייה, שאינה תופסת שטח רצפה במשרד.

במשרדים של חברת BOOKING.COM בתל אביב, תכננה המעצבת שירלי זמיר, מדפים מברזל ועץ, בהם שולבו צמחים טבעיים. לוטם צמחיה למשרדים סיפקו צמחיה טבעית המתאימה לתנאי הגידול במשרד, ששולבה בכדים המותאמים לחורים שיצר הנגר במדפים התלויים על גבי מעמדי ברזל ותוחמים את פינות הישיבה במשרד. יחד נוצר מראה יחודי ומקסים של גינה ורטיקלית המרחפת באוויר לאורך המשרד כולו.



הקמת קיר ירוק כמחיצה בחלל

במקומות בהם תרצו ליצור חיץ מסוים בחלל המשרד, או לתחם חללים, ניתן לעשות זאת בדרכים רבות ומגוונות באמצעות צמחיה טבעית או מלאכותית בשילוב נגרות עץ או ברזל.

ניתן להשתמש בצמחיה ליצירת קיר ירוק מלא וסמיך ליצירת חציצה מלאה, או על ידי שימוש בצמחיה דלילה יותר - ניתן ליצור חיץ חלקי המאפשר נראות בין החללים. ניתן ליצור מחיצה מצמחיה מרצפה עד תקרה במקרים בהם תרצו להפריד לחלוטין אזורים שונים, או ליצור מחיצה חלקית עד הגובה שתרצו. אין דבר טוב יותר מלעשות זאת באמצעות צמחיה. הצמחיה סופגת רעשים. מוסיפה אווירה מצוינת ויש אינסוף דרכים עיצוביות לעשות זאת. זכרו שקיר ירוק אינו רק שילוב של צמחיה על קיר בנוי. ניתן לבצע גינה ורטיקלית באמצעים רבים, שתיצור בעצמה "קיר ירוק" שהווה מחיצה בין חללים.


בדוגמאות מטה, מספר קירות ירוקים שבצעו לוטם צמחיה למשרדים מצמחיה טבעית וצמחיה מלאכותית


לוטם צמחיה למשרדים מתמחה בתכנון וביצוע פרויקטים בצמחיה טבעית ובצמחיה מלאכותית

לייעוץ לפרויקטים בצמחיה התקשרו 053-3030102





158 צפיות0 תגובות
ברק דינור - לוטם צמחיה
ברק די-נור
בעלים ומנהל - לוטם צמחיה

ברק די-נור, בן קיבוץ דורות שבנגב, רכש ניסיון וידע חקלאי עוד בנעוריו, בשדות הגזר והשום ובמטעי עצי הפקאן של הקיבוץ.

כנער עבד על הטרקטור בשדה. טיפל במערכות ההשקיה, סידר את צנרות הטפטוף ורכש ידע רב בתחום.

לאחר שירות צבאי כלוחם בסיירת גולני, עבר ברק לתל אביב והחל לעבוד בתחום האהוב והמוכר מימי נעוריו , בחברת גינון,  כעובד שכיר.

 

ברק זיהה מהר מאד את הצורך הגובר של משרדים בחברה המתמקצעת בצמחית פנים בחללים סגורים, הדורש התמחות ספציפית.

בשנת 1993הקים ברק את לוטם צמחיה כחברת נישה המתמחה בעיצוב צמחיית פנים למשרדים.

ברק נותן את כלל השירותים לצמחית פנים במשרד, במסגרת  לוטם צמחיה.

החל משלב התכנון, מול אדריכלים ומתכנני משרדים,  ייעוץ במקום לבחירת סוג הצמחייה ומכלי השתילה, הקמה ושירותי טיפול ותחזוקה של הצמחים לאחר ההקמה.

ברק נשוי ואב ל-3 בנים בוגרים. 2 עובדי היי טק וחייל לוחם בסדיר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bottom of page