top of page

5 השראות הילדות שלי לעיצוב צמחיה במשרדים

כמי שגדל בקיבוץ וינק את החיבור לטבע מילדות, היה זה טבעי שהמקצוע שלי יחבר אותי עם האהבה הגדולה שלי - הטבע. ב-30 השנים האחרונות, אני חי צמחיה, נושם צמחים, ועושה פרויקטים בצמחית פנים למשרדים. מאז שהקמתי את לוטם צמחיה למשרדים, אני משלב בין אהבתי לטבע למקצוע שלי ואני אוהב כל יום בעבודה.


הילדות שלי בקיבוץ היא מקור השראה עבורי בעיצוב צמחיה למשרדים. כל ילדותי הייתי מוקף בצמחים בשבילי הקיבוץ או בגידולי השדה (גד"ש), שם ביליתי משך שעות ושם אף עבדתי בנעורי. בנוסף לצמחיה שהקיפה אותי בשבילי הקיבוץ או בשדות, היו את הגינות של חברי הקיבוץ, שהיו פתוחות וחשופות לעיני כל. שם כל אחד מחברי הקיבוץ שתל את הצמחים האהובים עליו. אני זוכר מבין גינות הבתים, אחת שבלטה ביופייה וייחודה. הייתה זו הגינה של משפחת זיו.



1. שדות הקיבוץ כהשראה לעיצוב בצמחיה

יש משהו חזק ועוצמתי במראה הנפרס מול מי שעומד במרחבי השדות , בהם גדלים גידולי השדה. אתה מרגיש קטן כל כך מול הטבע. בנעוריי עבדתי על הטרקטור בשדות הגזר. אני זוכר מרחבים גדולים ואחידים של עלי הגזר הירוקים. שורות שורות ירוקות של עלי הגזר בשדות. כך גם היה כשהסתובבנו בשדות השום ותפוחי האדמה בקיבוץ. הרגשתי את העוצמה במראה האחיד של מרחב ירוק בו צמח מסוג אחד.


במשרדים בהם אני מעצב צמחיה, אני חוזר על המראה האחיד והעוצמתי של שימוש בצמח יחיד, במקבצים גדולים. ניתן ליישם זאת באדניות בנויות ארוכות המאפשרות ליצור את המראה המיוחד, או במקבץ של מספר כדים או אדניות אחד לצד השני. דוגמא לכך ניתן לראות בתמונה מטה, בה השתמשתי בצמח פיקוס כינורי ליצירת מחיצה. מעין גדר חיה המפרידה בין אזור העבודה למסדרון. במשרדי חברת Broadcom (ארונות לבנים בתמונה) השתמשתי בצמח סנווסירה מגוונת באדנית באורך כ-4 מטרים, ובמשרדי חברת Palo Alto Networks שתלתי באדניות בנויות, לאורך כ-8 מטרים צמח סנסווירה גלילית. זה צמח עמיד, חזק ואלגנטי היוצר מראה מושלם במשרד.


שימוש בצמח מסוג יחיד הוא עוצמתי ומשדר מראה נקי ומענין


2. הגינה של משפחת זיו – כהשראה לעיצוב המשרד

שנים שעברתי בילדותי ליד הגינה של משפחת זיו. השכנים של הורי בקיבוץ דורות. הייתי רואה את יונתן מטפל באהבה בגינת הקקטוסים המיוחדת שטיפח בחצר ביתו. הייתה זו הגינה היפה והמיוחדת ביותר בקיבוץ. עשרות מינים שונים של קקטוסים בגדלים שונים, שתולים בעשרות כלים מיוחדים. חלקם היו שתולים ישירות באדמה. יש משהו מיוחד בצמח הקקטוס. מצד אחד הוא מרחיק אותך בגלל הקוצים שלו. מצד שני –הוא מושך את העין ביופי ובאצילות שלו, וכשהוא פורח - הפרחים שלו הכי מיוחדים וצבעוניים.


גינה של צמחי קקטוס זקופים, ביצעתי במשרדים של חברת Booking.com בתל אביב (אדריכלות משרד שירלי זמיר). היופי הזה בשבילי הקיבוץ חוזר אלי עתה בכל פעם שאני מגיע למשרדים. הקקטוסים מפתיעים בצמיחה חדשה ומיוחדת. הם תמיד זקופים ויפים לאורך זמן.



3. שבילי הקיבוץ כהשראה לעיצוב צמחיה במשרדים

בשבילי הקיבוץ היה מבחר ענק של צמחים. סוגים שונים של צמחים החיים יחדיו בעושר גדול, שיצרו יחדיו גינה מיוחדת ועשירה בצמחיה. את הצמחייה בשבילי הקיבוץ שתלו ה"נוייניקים". ככה קראו להם. כל משפחה נהגה להוסיף צמחים ופרחים בקדמת הבית לפי העדפתה. היה מבחר רב של צמחים בשבילי הקיבוץ שגדלו אחד לצד השני.


את העושר הזה, הזכור לי מילדות, של צמחים מסוגים שונים אני מיישם גם היום בעיצובים שלי בצמחית פנים במשרדים. שילוב באדנית אחת של מבחר צמחים מסוגים שונים, יוצר עושר חזותי. ניתן ליצור מיקס של צמחים הן בצמחיה טבעית והן בצמחיה מלאכותית. אני מקפיד שכשמדובר בצמחיה טבעית - גודל הצמחים השונים יהיה זהה. זאת על מנת שכול השורשים של כלל הצמחים יגיעו לתחתית המיכל ויוכלו להנות מהמים הנמצאים במיכל האטום (קראו עוד על שיטת גידול הידרופוני בבלוג זה). כשמדובר בצמחיה מלאכותית – העושר אף גדול יותר, כי לא צריך להתחשב במגבלות של אור ותאורה לצמחים שונים.


4. העציצים התלויים של אמא – כהשראה לעיצוב משרד

בשעות הערב בקיבוץ, לאחר שאנחנו הילדים התפזרנו לחדרים שלנו, אמא אהבה להכין מתלים ממקרמה יחד עם חברות שלה. אבא היה קודח בתקרה ומכין את ווי התלייה, עליהם תלה את חוטי המקרמה. אמא הביאה עציצים שונים והניחה במתלה. אמא אהבה לתלות שרכים, צמח יהודי נודד, מיני סוקולנטיים כדוריים, צמח בת שבע ועוד מיני צמחים נשפכים. מיני צמחים שעד היום אני משתמש בהם במשרדים. המראה של צמחים נשפכים תלויים מהתקרה, בקצה הסלון הקטן שלנו, היה נראה למרחוק וגלוי לכל מי שעבר בשביל כשהדלת שלנו הייתה פתוחה.


צמחיה תלויה היא דרך נהדרת להכניס צמחיה לחלל קטן, או חלל בו שטח הרצפה עמוס ואינו מאפשר להניח כדים עם צמחיה על הרצפה. הצמחים נראית למרחוק ומקשטים את כל החלל. מניסיון אני יודע שיש לא מעט משרדים ששטח הרצפה בהם, הוא משאב חסר. בהם עיצוב בצמחיה תלויה או אנכית הוא פתרון מעולה.


5. יצירות הברזל של אבא - כהשראה לעיצוב צמחיה במשרדים

אבא שלי היה איש ריאלי שתרם רבות לקיבוץ כמרכז משק וממקימי מפעל השום, אבל בשביל הנשמה הוא אהב ליצור. היו לו ידי זהב והוא בנה דברים במסגרות ברזל. עד היום עומדת אצלי בחצר, החממה לצמחים שאבא שלי בנה לי כשפתחתי את לוטם צמחיה למשרדים, בשנות ה-20 שלי. בבית הישן של הורי בקיבוץ, אבא הכין מחיצה עשויה ברזל. באורך של כ-2 מטר, מרצפה עד תקרה, שחצצה בין הבית שלנו לחצר. על גבי מחיצת הברזל ריתך מעמדים לעציצים. מה שיצר חציצה בין החוץ לפנים. ודרך הצמחים שהועמדו על גבי המעמדים במחיצה – היינו מציצים לעבר השביל.


השימוש בברזל לעיצוב בצמחיה משמש אותי עד היום. ניתן ליצור באמצעותו מחיצות, אדניות במידות מיוחדות וכלי קיבול לצמחים. בתמונות מטה, מבחר דוגמאות לשילוב שניתן לעשות בעיצוב וביצוע פרויקטים בצמחיה ובברזל, ככלי קיבול לצמחיה. (כשאני שותל צמחיה טבעית בברזל, אני דואג תחילה לאיטום של המיכל). בתמונות מטה מחיצה מעוצבת (עיצוב שני פרי אדריכלות) בה שילבנו צמחיה מלאכותית במשרדי מי אביבים בתל אביב. ועמדות עבודה מעליהם יצרנו גינה אנכית, במשרדי סופלנט (בעיצוב אלכס טימונין) שם המעצב נתן פתרון לשילוב צמחיה במשרד בו אין שטח רצפה להנחת כדים עם צמחיה.


כל צמחי הילדות נתנו לי השראה לעיצוב צמחית פנים במשרדים. יש יופי ועושר בכל אחת מההשראות שלי. ותמיד זה ממלא אותי בחיים.


לביצוע פרויקטים בצמחיה טבעית או מלאכותית בצמחיה – תוכלו לפנות אלי לייעוץ


43 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
ברק דינור - לוטם צמחיה
ברק די-נור
בעלים ומנהל - לוטם צמחיה

ברק די-נור, בן קיבוץ דורות שבנגב, רכש ניסיון וידע חקלאי עוד בנעוריו, בשדות הגזר והשום ובמטעי עצי הפקאן של הקיבוץ.

כנער עבד על הטרקטור בשדה. טיפל במערכות ההשקיה, סידר את צנרות הטפטוף ורכש ידע רב בתחום.

לאחר שירות צבאי כלוחם בסיירת גולני, עבר ברק לתל אביב והחל לעבוד בתחום האהוב והמוכר מימי נעוריו , בחברת גינון,  כעובד שכיר.

 

ברק זיהה מהר מאד את הצורך הגובר של משרדים בחברה המתמקצעת בצמחית פנים בחללים סגורים, הדורש התמחות ספציפית.

בשנת 1993הקים ברק את לוטם צמחיה כחברת נישה המתמחה בעיצוב צמחיית פנים למשרדים.

ברק נותן את כלל השירותים לצמחית פנים במשרד, במסגרת  לוטם צמחיה.

החל משלב התכנון, מול אדריכלים ומתכנני משרדים,  ייעוץ במקום לבחירת סוג הצמחייה ומכלי השתילה, הקמה ושירותי טיפול ותחזוקה של הצמחים לאחר ההקמה.

ברק נשוי ואב ל-3 בנים בוגרים. 2 עובדי היי טק וחייל לוחם בסדיר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bottom of page