top of page

קירות ירוקים - כמה מילים לפני שמתחילים

מהו קיר ירוק ?

קיר ירוק (או בשמות הנוספים המוכרים לשיטת גידול זו: גן ורטיקלי, גן אנכי) הוא למעשה שיטת גידול אנכית או מבנה של צמחים הבנוי אנכית, שניתן לחבר לקירות פנימיים או חיצוניים. קירות ירוקים הפכו פופולריים מאוד בשנים האחרונות במשרדים ומבנים ומשולבים ע"י מעצבים רבים בתכנון החלל. ניתן לבחור קיר ירוק חי או קיר ירוק מלאכותי. במאמר זה על קירות ירוקים נציג את ההבדלים בין השניים וניתן מידע שיעזור לכם לדעת מה לחפש בעת הזמנת הקיר הירוק שלכם.



היתרונות של קירות ירוקים

לקירות ירוקים יש יתרונות רבים ולכן זה לא מפתיע שהפכו פופולריים מאד בקרב מעצבים ואדריכלים שמשלבים אותם כחלק אינטגרלי מעיצוב משרדים ומבנים. מלבד היותם של קירות ירוקים אלמנטים עיצוביים דקורטיביים בחלל, שניתן ליצור באמצעותם אפקטים מרשימים באזורים ספציפיים בבית ובמשרד, כמו חלל מדרגות, כניסה למשרד או מסדרון מרכזי - יש סיבות טובות נוספות לפופולריות של קירות ירוקים בעיצוב חללים.


כבר כתבתי בעבר מאמר על חשיבות של שילוב צמחיה בחיינו, ובמיוחד במשרדים ובמקומות עבודה בהם אנחנו מבלים שעות רבות. אז כפי שציינתי שם, שילוב צמחיה טבעית וגם צמחיה מלאכותית בחלל, תורם לבריאות שלנו. זה נתון שהוכח במחקרים מדעיים, כי להמצאות צמחיה בחלל, יש השפעה על הפגת מתח, הכנסת אווירה רגועה, הפחתת תחושת חרדה וטיהור האוויר. אז כמו לכל תוספת צמחיה כך גם קירות ירוקים תורמים לאיכות החיים שלנו, אך לקירות ירוקים יש גם יתרונות ספציפיים משלהם.


מבנה של קיר ירוק אנכי היא דרך נפלאה לשלב הרבה צמחיה במשרד (צמחיה טבעית או צמחיה מלאכותית) מבלי לבזבז הרבה שטח רצפה על אדניות או כדים עם צמחים, כאשר אין אפשרות לכך.


כשמדובר בקיר ירוק חיצוני, כדאי לדעת כי קיר ירוק מסייע בבידוד מבנים על ידי מתן צל והפחתת חום. במקרה של קירות ירוקים פנימיים, הם מהווים שכבה מבודדת ותורמים בספיגת רעשים. זאת בנוסף לאווירה הכללית הנעימה שהם תורמים לחלל בו הם נמצאים.


בתמונה מטה, זה קיר ירוק שביצעתי במשרד הייטק, על קיר הכניסה לחברה. מאחורי הקיר ישנם משרדים של חברה אחרת. כך שמעבר לתרומה של הקיר הירוק לחזות המרשימה של קיר ירוק בכניסה למשרד, הרי שהצמחייה על הקיר גם משמשת שכבת בידוד נוספת לרעשים מהמשרד הסמוך.




קירות ירוקים חיים או קירות ירוקים מלאכותיים

אחת ההחלטות הראשונות שתצטרכו להחליט, לאחר שהחלטתם שאתם מעוניינים בקיר ירוק אצלכם בחלל היא, האם לבצע קיר ירוק מצמחיה מלאכותית או צמחיה טבעית. אז אנסה לפרט פה את היתרונות והחסרונות של שתי השיטות, כדי להקל עליכם את ההחלטה.


קירות ירוקים חיים עשויים מצמחים טבעיים הגדלים ומשתנים כדרך הטבע, לעומת קירות ירוקים מלאכותיים העשויים מצמחים מלאכותיים. בעוד ששני סוגי הקירות יוצרים אפקט עיצובי מדהים בחלל באותה המידה, הרי שישנם כמה הבדלים מרכזיים בין השניים, שכדאי לקחת בחשבון לפני בחירת סוג הקיר אותו תרצו להתקין אצלכם.


קירות ירוקים טבעיים עשויים ממערכת שלמה ומורכבת של תשתית: מכלי שתילה, אדמה, מערכת השקיה, מערכת ניקוז וצמחיה. לפיכך יש לקחת בחשבון כי התקנה של קיר ירוק טבעי מורכבת יותר ויקרה יותר מהתקנה של קיר ירוק מלאכותי. בנוסף, מערכת זו דורשת תחזוקה רבה יותר בהשוואה לקירות ירוקים מלאכותיים.


גם הצמחייה עצמה המותקנת בקיר הירוק, דורשת תחזוקה מעצם השינויים הטבעיים של גדילתה. בנוסף להשקיה תכופה של הצמחים, הרי שיש גם צורך לגזום עלים, להסיר עלים יבשים, לעשב ולדשן את הצמחים.

שלא כמו כל צמח טבעי בכד או באדנית במשרד, הנמצא בגובה הנגיש לטיפול, צמחיה בקיר הירוק, אינה נגישה בקלות, ולכן כל עלה צהוב או יבש, ישפיע על מראה הקיר כולו, עד שיוסר בעת טיפול התחזוקה.


קירות ירוקים מלאכותיים לעומתם, קלים יותר להתקנה ולתחזוקה, שכן הם מורכבים אך ורק מצמחים מלאכותיים. צמחים מלאכותיים אינם דורשים תחזוקה שוטפת, למעט ניגוב והסרת אבק אחת לתקופה, דבר החוסך משאבים רבים. יש לקחת בחשבון כי קירות ירוקים מצמחיה מלאכותית, נשארים תמיד ירוקים ויפים. במקרה של קירות ירוקים מצמחיה מלאכותית, אתם יכולים להסיר את החששות המלווים התקנה של צמחיה טבעית. אין חשש שעלים יתייבשו, אין חשש ממזיקים, או חשש לרטיבות או הצטברות לחות על הקיר. דברים שעלולים לקרות במקרה של קיר ירוק חי וטבעי.


יתרון נוסף של קירות ירוקים מלאכותיים, הוא שניתן לבנות קירות שכאלו בחללים בהם יש תאורה נמוכה - מקום בו צמחיה טבעית תתקשה לשרוד.


אם תשאלו את דעתי המקצועית, כמי שהינו בעלים של חברה לצמחיה טבעית וצמחיה מלאכותית למשרדים מזה למעלה מ-28 שנים - אז למרות אהבתי הגדולה לצמחיה טבעית והכרה שלי בחשיבותה, הרי שבמקרה של הקמת קירות ירוקים - אני ממליץ על קיר ירוק מצמחיה מלאכותית. היתרונות הרבים במקרה זה - הן ביישום והן בתחזוקה השוטפת - מטים את הכף בצורה חד משמעית לדעתי, לטובת בחירה בהקמת קיר ירוק מצמחיה מלאכותית.


אז איך ואיפה מתחילים בהקמת קיר ירוק


אם החלטתם על הקמה של קיר ירוק מצמחיה מלאכותית, אז בשלב הראשון אני ממליץ בחום, לבחור רק בצמחיה מלאכותית איכותית, במראה טבעי. ישנם יצרנים רבים ואיכויות שונות לקירות ירוקים מלאכותיים, ולעיתים ניתן למצוא בשוק לוחות עם צמחיה במראה פלסטיק ובמחירים זולים. אם בחרתם לעשות קיר מצמחיה מלאכותית - אל תתפשרו על האיכות והמראה.


בשלב השני - חשוב לבחור את הקיר אותו נחפה בצמחיה ולתכנן זאת מראש. יש חשיבות אם מדובר בקיר פנימי או קיר חיצוני. צריך לשים לב אם הקיר חשוף לשמש ישירה במהלך היום או אם הקיר יהיה נתון בצל מוחלט. אם אתם מתכוונים להתקין את הקיר הירוק המלאכותי שלכם בחוץ - אתם צריכים לוודא כי הצמחים יהיו מסוג איכותי ועמידים בתנאי חוץ גם לקרני השמש ולקרינת UV.


אם אתם מחליטים להקים קיר ירוק בחלל פנימי - כדאי לבחור קיר משמעותי, שיבלוט וישפיע עיצובית על הסביבה, וככה למקסם את הנראות. לעיתים דווקא תעדיפו לכסות קיר ספציפי בצמחיה שתהווה מבודד נוסף מפני רעש, או עמוד קונסטרוקטיבי שמהווה מטרד לעין ובאמצעות חיפוי שלו בצמחיה תוכלו להפוך אותו לאלמנט עיצובי מקסים בחלל. ניתן בשלב זה להתייעץ עם מעצב, או בעל מקצוע המתקין קירות ירוקים שיעזור לכם לבצע התאמה אידיאלית.


כאן מעלה בתמונות: קיר ירוק מלאכותי שבצענו ב לוטם צמחיה, באולם תצוגה של אבני חיפוי. ראשית בחרנו בצמחיה איכותית עמידה לתנאי חוץ, כיוון שהקיר חשוף לשמש בחלק משעות היום. שנית - המלצנו על ביצוע קיר ירוק מצמחיה מלאכותית כדי להגיע לשלמות במראה. קיר זה דרש עבודה רבה ומקצועית בשל החיתוכים הרבים, ועיצוב הצמחייה סביב לוחות האבן המותקנים על הקיר. שלמות כזו של קיר, ונראות אחידה ומדוייקת לאורך זמן מתאפשרת רק בביצוע של קיר ירוק מצמחיה מלאכותית.


השלב השלישי בהכנה של קיר ירוק מלאכותי - הוא בחירת הצמחייה. ניתן להחליט אם משתמשים בסוג אחד של צמח לכיסוי הקיר הירוק או משלבים סוגי צמחים שונים בקיר הירוק שלכם. לבסוף ההחלטה היא עיצובית וניתן להיעזר במעצב פנים שלכם שתכנן את החלל או מעצב פנים שעובד עם החברה שתקים לכם את הקיר הירוק. האפשרויות הן רבות. ניתן להשתמש בצמחיה מסוגים שונים, או ליצור קיר ירוק מסוג אחיד, ועליו לשלב צמחים נוספים ממינים שונים ואף לשלב צבעים. הכול לפי העיצוב שנבחר


השלב הרביעי - לאחר שבחרנו את סוג הצמחייה, היכן תמוקם ואת המראה העיצובי שהקיר הירוק ייצור, נבחר בבעל מקצוע להתקנה של הקיר הירוק. למרות שהתקנה של קיר ירוק מצמחיה מלאכותית קלה בהרבה מהתקנה של קיר ירוק מצמחיה טבעית, בכל זאת אני ממליץ על בעל מקצוע בעל ניסיון בתחום, שידע ליצור מראה אחיד של הקיר וחיבור מושלם בין הצמחים.


בסיכומו של דבר, בחירה של צמחיה איכותית התואמת את תנאי השטח, עיצוב מוקפד, ובעל מקצוע בעל ניסיון - יבטיח לכם מראה אחיד וטבעי של קיר ירוק מושלם.












פוסטים אחרונים

הצג הכול
ברק דינור - לוטם צמחיה
ברק די-נור
בעלים ומנהל - לוטם צמחיה

ברק די-נור, בן קיבוץ דורות שבנגב, רכש ניסיון וידע חקלאי עוד בנעוריו, בשדות הגזר והשום ובמטעי עצי הפקאן של הקיבוץ.

כנער עבד על הטרקטור בשדה. טיפל במערכות ההשקיה, סידר את צנרות הטפטוף ורכש ידע רב בתחום.

לאחר שירות צבאי כלוחם בסיירת גולני, עבר ברק לתל אביב והחל לעבוד בתחום האהוב והמוכר מימי נעוריו , בחברת גינון,  כעובד שכיר.

 

ברק זיהה מהר מאד את הצורך הגובר של משרדים בחברה המתמקצעת בצמחית פנים בחללים סגורים, הדורש התמחות ספציפית.

בשנת 1993הקים ברק את לוטם צמחיה כחברת נישה המתמחה בעיצוב צמחיית פנים למשרדים.

ברק נותן את כלל השירותים לצמחית פנים במשרד, במסגרת  לוטם צמחיה.

החל משלב התכנון, מול אדריכלים ומתכנני משרדים,  ייעוץ במקום לבחירת סוג הצמחייה ומכלי השתילה, הקמה ושירותי טיפול ותחזוקה של הצמחים לאחר ההקמה.

ברק נשוי ואב ל-3 בנים בוגרים. 2 עובדי היי טק וחייל לוחם בסדיר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bottom of page