top of page

מגמות בעיצוב צמחיה למשרדים

כיצד להשתמש בצמחית פנים לעיצוב המשרד : טיפים ומגמות עיצוב אחרונות


אמנם אני לא אדריכל או מעצב פנים, אבל כבעל חברת בוטיק ותיקה לעיצוב ותחזוקה של צמחיה למשרדים, עם ניסיון של למעלה מ 25 שנים בהקמת פרויקטים בצמחיה למשרדים עם מעצבים ואדריכלים, ארשה לעצמי לתת סקירה במאמר זה, על טרנדים וההתפתחות בתחום עיצוב הצמחייה במשרדים.



קצת רקע

כשהקמתי את לוטם צמחיה בשנת 1993, החלטתי כי אתמקד ואתמקצע רק בצמחית פנים למשרדים. אם אתם שואלים את עצמכם למה להתמתחות דווקא בצמחים למשרדים ולמה לא להתפרס על כל תחומי הגינון המוסדי, הכולל גינות חוץ, אז התשובה היא, שתחום צמחית הפנים למשרדים, הוא תחום שדורש התמחות מיוחדת ממספר סיבות:


1. התאמת הצמחים לתנאי המשרד: לא כל צמח בית, מתאים לתנאי חלל משרדי סגור, בו התאורה לעיתים מלאכותית בלבד, או מועטה, ושלא לאורך כל שעות היממה. האוויר במשרד, לרוב הוא אוויר מזגנים ללא חלונות ואוורור חיצוני - ולכן יש להכיר ולהתאים את סוגי הצמחים הספציפיים שישרדו וילבלבו בתנאים אלו (עוד על התאמת צמחיה למשרד קראו כאן)


2. הצרכים המיוחדים של משרדים: שלא כמו גידול עציצים במרפסת ביתית, בעת גידול צמחיה במשרדים יש צורך בהתמקצעות ספציפית ובזהירות יתרה בשל אופי המקום והרגישות שלו. ראשית, במשרדים קיים ציוד רגיש ויקר ערך. הצמחים ממוקמים בין השאר, לצד מחשבים, ציוד אלקטרוני, לעיתים על רצפות פרקט או שטיחים, או בתוך פרטי ריהוט. בתנאים אלו אין מקום לטעויות. נזילה של מים מהכלי בשל בעיית איטום, או בעת השקיה - יכולה לגרום נזק גדול לרכוש ולציוד. לכן, הצמחייה הטבעית במשרדים מבוססת על מערכות מים סגורות, אטומות לחלוטין, כך שלא תתאפשר נזילה על הריהוט או הציוד. דבר הדורש ידע מקצועי בתפעול מערכות מים סגורות, אטימה נכונה, והכרה ספציפית של התחום.


3. תכנון וייעוץ לאדריכלים ומעצבי משרדים: התמקצעות בתחום צמחיה למשרדים, דורש ידע בסיסי בשפה האדריכלית ויכולת לקרוא ולתכנן צמחיה למשרדים, מתוך תוכניות אדריכליות ותוכניות פרטי נגרות. ברבים מהמשרדים הצמחייה מתוכננת כבר בשלב הראשוני של תכנון המשרד ע"י האדריכל או מעצב הפנים. הייעוץ ותכנון הצמחים למשרד, נעשה טרם בנית המשרד או בשלבי בנית הפרויקט, והוא נסמך על קריאת תוכניות. לכן הכרת השפה האדריכלית, היא חלק מההתמחות בתחום ומקילה על שני הצדדים לפרויקט.




רקע על עיצוב צמחיה במשרדים


אם יש דבר אחד שנכון לגבי צמחיה למשרדים, שלא השתנה במהלך השנים, בקרב אדריכלים, מעצבי פנים ובעלי משרדים - זה ההכרה כי צמחים הם אלמנטים חשובים שהופכים כל חלל למקום נעים ומרגיע (על החשיבות העצומה של צמחיה במשרד קראו כאן). מה שכן השתנה הוא העיצוב והשימוש היצירתי של מעצבים ואדריכלים בצמחיה (צמחיה מלאכותית וצמחיה טבעית) כגורם משמעותי ובעל ערך בעיצוב המשרד.


בשנות ה-90 ותחילת שנות ה 2000, רוב צמחית הפנים למשרדים שהקמתי, הייתה צמחיה טבעית, הידרופונית ולא צמחיה מלאכותית. בזמנו הצמחייה המלאכותית שהייתה זמינה היתה באיכות לא מספקת, ונראתה "פלסטיקית" ולא טבעית. הצמחים המלאכותיים ממין איכותי שהיו זמינים - היו יקרים מאד בהשוואה להיום.


בעידן שלפני פריצת ההייטק, בו קמו משרדים חדשים ומודרניים בעלי עיצוב מודרני, עיקר העיצוב של הצמחייה במשרדים התמקד בסוג הכד או האדנית בו יישתל הצמח. אם במשרד סטנדרטי היו אלה אדניות מתוצרת "המגן" (אדניות לבנות מפולימר קשיח על גלגלים) שכבשו את השוק, הרי שבמשרד בו הייתה יצירתיות עיצובית, חיפשנו להכניס צבע לכד או לאדנית. מבחר הכדים שהיה קיים והיצרנים היה מצומצם, יחסית להיום, ולכן עבדתי בשנות ה-90 עם אמנית, שצבעה כדים בצבעים שונים ויצרה טקסטורה צבעונית בהתאם לדרישות הלקוח או המעצב של המשרד. עוד דרך להכניס צבע למשרד, הייתה באמצעות שימוש בכדים צבועים גלזורה בצבעים שונים.


בתקופת ההייטק ואימוץ הסגנון המודרני, בעיצוב משרדים, היה ביקוש גבוה לכדים בצבעים עזים ובטקסטורה מבריקה. בנוסף, גבר היבוא של כדים קלים מפולימרים שונים באיכות גבוהה, במראה מודרני, בשלל גבהים, צורות וצבעים. לעיתים, כדים מבריקים בצבעים עזים "גנבו את ההצגה" מהצמח עצמו, והיוו הם בפני עצמם מוקד משיכה לעין.


טרנדים חדשים בעיצוב צמחיה במשרד


כיום מגוון האפשרויות העיצוביות רב. הן מבחינת סוגי חומרים, צבעים, יצרני כדים וכלים, והן מבחינה עיצובית. אדריכלים ומעצבי פנים נותנים חופש לדמיון ומשלבים צמחיה טבעית וצמחיה מלאכותית בדרכים שונות במשרד, כפי שאדגים בהמשך. במקרים רבים - יש נטייה לתת לצמח עצמו את המקום המרכזי ולהבליט אותו על רקע מיכל השתילה.


כדים ואדניות



ההיצע של כדים ואדניות הקיימים כיום הוא גדול מאד ומתאים כמעט לכל סגנון עיצובי של משרד. מעצבים יכולים למצוא כדים, אדניות ומכלי שתילה בכל צבע, חומר וסוג ולהתאים לתכנון המשרד. מבחר הגדלים והצורות, גם הוא עשיר וניתן להתאים את הכלי הנכון למיקום המיועד בקלות רבה.


סוגי חומרים:

כדי אבן

כדים עשויים פולימרים שונים

כדים מפיברגלס

כדים ואדניות מפח

כדים מחומרים ממוחזרים

כדי בטון


למעשה יש היום שלל חומרים מהן עשויים כדים.

לאחר עשרות שנים בהן שלטו כדי האבן והפלסטיק הפשוטים, ייצור הכדים השתכלל, וקיימים בשוק אדניות וכדים מפולימרים טבעיים או סינטטיים, בשלל עיצובים נוספים וחדשים. יש כדים עשויים פלסטיק, הנראים זהים במראה לכדי אבן טבעי. הם קלים במשקלם, ורק במגע ניתן לזהות כי מדובר בכד עשוי פולימר ולא אבן.

ישנם כדים העשויים תרכובות מחומרים ממוחזרים הנראים עשויים בטון. אותם ניתן להשיג בצבעים מונוכרומטיים : אפור על גווניו, שחור ולבן.


שינוי ייעוד


לצד שלל הכדים הקיימים בשוק של יצרני הכדים מהארץ ומהעולם, אנו נתקלים באדריכלים ומעצבים יצירתיים, המשתמשים בכלים שונים, שייעודם אחר, ומשתמשים בהם כמכלי שתילה לצמחיה במשרד. כך, יצא לנו לשתול צמחיה למשרדים, בחביות פח, חביות של קרטון דחוס, כלי נירוסטה, חביות פלסטיק תעשייתיות ועוד. כיד הדמיון. למעשה אינסוף ליצירתיות של המעצבים. כבר ראינו שימוש בצמיגי מכוניות, המונחים אחד על גבי השני, כאשר בתוכם כלי פנימי בו נשתל הצמח. שימוש בסלי קש עם איטום, לשתילת צמחיה ועוד רעיונות.





צמחיה לתחימת אזורים שונים במשרד


מעצבים ומתכנני משרדים חדשים, משתמשים בצמחיה, על מנת לייצר מחיצות להפרדה ויזואלית ו/או אקוסטית בחלל המשרד. ניתן להשתמש בצמחים ליצירת הפרדה מלאה או חלקית בחלל, בהתאם לכמות הצמחים בהם נשתמש לכיסוי השטח. יש דרכים שונות ורבות לעשות זאת בהתאם למראה העיצובי שרוצים ליצור.


כך למשל ניתן ליצור הפרדה בין חללים ע"י שימוש בפרט נגרות עם צמחיה, כמו שתכננה מעצבת המשרדים, מעין חיו, במשרדי רשות המיסים (תמונה משמאל), שם יצרה פרט נגרות מעץ וברזל, המשמש לתיחום אזור ישיבה והמתנה, כאשר בחלקו העליון שתלנו צמחים טבעיים המקשטים את המשרד.


סוג הפרדה אחר, תכננה מעצבת הקירות חלי, מסטודיו ARTUSH, עשויה מצמחיה מלאכותית, דלילה בכמות, הנשרכת על רשת ברזל, במטרה ליצור אזור חיץ דרכו אפשר לראות ולהיות בתקשורת, אך עם זאת לתחם חלק בחלל (תמונה מרכזית).


בתמונה ימנית, ארונית ארוכה עליה יצרנו אדנית עם צמחיה טבעית, המפרידה בין אזורי הישיבה של העובדים, לבין מסדרון הכניסה. כך במקום קיר החוסם את החלל, העובדים והעוברים נהנים מארוניות שימושיות ומראה מלבלב במשרד.


קירות ירוקים


ללא ספק אחד הטרנדים החמים בשנים האחרונות. קיר ירוק או "גינה ורטיקלית/ אנכית" , היא דרך ליצור משטח ירוק ומושך את העין בחלל המשרד. אפילו כאלמנט מרכזי בעיצוב.


ישנן דרכים רבות ליצור קיר ירוק מצמחיה למשרד:

יש מעצבים הבוחרים קיר מרכזי במשרד ומחפים את כולו בצמחיה טבעית או מלאכותית. הקיר יכול להיות בכניסה למשרד או במקום מרכזי אחר ויוצר מוקד משיכה משמעותי בחלל.


ניתן ליצור קיר ירוק מסוגי צמחיה שונים, או לדבוק בצמח מסוג אחד ליצירת קיר ירוק אחיד. יש המשלבים את לוגו המשרד, או שם הפירמה, בקיר הירוק. אם זה באותיות מתכת או כל חומר אחר, בצבע נגדי הבולט מעל הצמחייה. שימוש נוסף בקיר ירוק" אנכי, הוא לחיפוי עמודים בולטים בחלל על מנת להסוות אותם.


מניסיוני אני ממליץ, לבצע קיר ירוק בצמחיה מלאכותית איכותית. כך הקיר תמיד ירוק ואין בעיות הקשורות להשקיה. קשה להיות סלחני כלפי עלה שהצהיב וקלקל את המראה האחיד של הקיר הירוק, דבר שלא יקרה לכם בצמחיה מלאכותית.




בתמונה מעלה: עמוד מחופה וקיר ירוק בחלקו העליון, הנמשך לאורך מסדרון ארוך במשרד (עיצוב חלי מסטודיו ארטוש).


גינה בנויה באדנית ברצפה


אדניות בנויות עם צמחיה משמשות כבר שנים כחלק מעיצוב צמחיה למשרדים. החידוש העיצובי הוא, הנמכת האדנית והשוואת הגובה שלה, עם גובה הרצפה. אם בעבר האדנית הבנויה הייתה בנויה מקיר מעל גובה הרצפה של כ-30-40 ס"מ, היום מעצבים רבים רוצים ליצור מראה של גינה טבעית, וכבר בשלב התכנון, משאירים שקע ברצפה, בו שותלים את הצמחים. תכנון כזה, קל יותר לעשות עם צמחיה מלאכותית שאינה דורשת עומק שתילה כמו צמחיה טבעית, ואין סכנה לפגיעה משורשי הצמח.




לסיכום, צמחיה היא חלק בלתי נפרד מהנוף המשרדי כבר שנים רבות. אך היצירתיות בשימוש בה גוברת ומשתנה. הכלים, האדניות והסגנונות - רבים ותמיד ניתן להתאים צמחיה לכל סגנון עיצובי.

רק חשוב גם להתאים את סוג הצמחייה למשרד שתשרוד בחלל המשרדי שהוא ספציפי ולעיתים מאתגר. על מנת שהפרויקט העיצובי יצליח - חשוב לקחת בעל מקצוע בתחום צמחיה למשרדים, המכיר את התחום.




62 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
ברק דינור - לוטם צמחיה
ברק די-נור
בעלים ומנהל - לוטם צמחיה

ברק די-נור, בן קיבוץ דורות שבנגב, רכש ניסיון וידע חקלאי עוד בנעוריו, בשדות הגזר והשום ובמטעי עצי הפקאן של הקיבוץ.

כנער עבד על הטרקטור בשדה. טיפל במערכות ההשקיה, סידר את צנרות הטפטוף ורכש ידע רב בתחום.

לאחר שירות צבאי כלוחם בסיירת גולני, עבר ברק לתל אביב והחל לעבוד בתחום האהוב והמוכר מימי נעוריו , בחברת גינון,  כעובד שכיר.

 

ברק זיהה מהר מאד את הצורך הגובר של משרדים בחברה המתמקצעת בצמחית פנים בחללים סגורים, הדורש התמחות ספציפית.

בשנת 1993הקים ברק את לוטם צמחיה כחברת נישה המתמחה בעיצוב צמחיית פנים למשרדים.

ברק נותן את כלל השירותים לצמחית פנים במשרד, במסגרת  לוטם צמחיה.

החל משלב התכנון, מול אדריכלים ומתכנני משרדים,  ייעוץ במקום לבחירת סוג הצמחייה ומכלי השתילה, הקמה ושירותי טיפול ותחזוקה של הצמחים לאחר ההקמה.

ברק נשוי ואב ל-3 בנים בוגרים. 2 עובדי היי טק וחייל לוחם בסדיר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bottom of page